вівторок, 15 листопада 2016 р.

Гаврилівська загальноосвітня школа I-III ступенів
Каланчацької районної ради



















О. Уайльд «Хлопчик-зірка».
Основний конфлікт.
Символічний зміст назви твору.
Еволюція образу головного героя.





Конспект уроку
світової літератури в 5 класі
Учитель: Тополя О. В.









Тема. О. Уайльд «Хлопчик-зірка». Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя.
Мета:сприяти усвідомленню учнями символічного значення образів твору, його ідейно-художніх особливостей;
формувати навички аналізу літературної казки, характеристики образів, вміння розв'язувати проблемні питання, висловлювати свої думки та враження;
виховувати учнів на гуманістичному змісті казки, моральних цінностях, що втілені в них.
Обладнання: портрет письменника, видання казки, ілюстрації до неї.
Тип уроку: літературний практикум.
Епіграф до уроку. Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб вони чинили з тобою.
                          Біблія
Хід уроку
I.     Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
Письменник О. Уайльд зазначав, що його казкові твори є повчаннями, які з метою зацікавлення публіки викладено у формі вигадки. А ще те, що його казки призначені «для дорослих дітей від 18 до 80 років». І це справді так, адже в них порушено такі досить серйозні проблеми, як гріх і спокута, краса і потворність, краса зовнішня й краса внутрішня, добро і зло. Але із такими поняттями стикаються часто і діти, тому треба розбиратися в цьому, чого ми й учитимемося на уроці. Я запрошую вас попрацювати над темою...
II. Оголошення теми, мети уроку.
III.Активізація навчальної діяльності учнів.
Літературний диктант.(Так - ні)
1.     О. Уайльд - представник французької літератури. (Ні)
2.     Особливий вплив на розвиток письменницького таланту О. Уайльда справили батько й мати, їхні захоплення. (Так)
3.     «Гранатовий будиночок» - так називав свою школу майбутній письменник. (Ні)
4.     Коли Дроворуби прокладали собі шлях додому через ліс, їх обступили звірі й почали вимагати теплий одяг для себе. (Ні)
5.     Дроворуби знайшли загорнуту в золотий плащ дитину.(Так)
6.     Дружина Дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх.(Ні)
7.     Красивий Хлопчик-зірка ріс гордим, жорстоким та егоїстичним.(Так)
8.     Хлопчик-зірка запропонував прогнати брудну жебрачку із села.(Так)
9.     Коли Хлопчик-зірка став потворним, друзі його підтримали й пообіцяли допомогти розшукати матір.(Ні)
10.Хлопчика-зірку викупив злий чаклун.(Так)
11.Усі звірі, бачачи, що Хлопчик-зірка став добрим і дуже страждає, почали шукати для нього білу, жовту, та червону монети.(Ні)
12.Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою.(Так)
Розгадування кросворду.
-         Він знайшов Хлопчика - Зірку.. .(Лісоруб)
-         З нього було зроблене намисто.. . (Бурштин - скам’яніла викопна смола хвойних дерев)
-         Річка, біля якої жив чаклун... (Ніл)
-         Місце, де знайшли Хлопчика - Зірку...(Ліс)
-   Символ влади.. .(Скіпетр - палиця, оздоблена дорогоцінним камінням і різьбленням,
що є символом королівської влади).
IV. Основна частина. Літературний практикум.
1. Слово вчителя
Казка О. Уайльда - це роздуми про поєднання зовнішньої і внутрішньої краси, материнську любов, людяність і милосердя, доброту і справедливість, про подолання себелюбства, жорстокості і зверхності. З головним героєм відбувається чарівне перетворення, і завдяки випробуванням він постає перед нами красивим не лише зовні, а й душею. Що відомо нам з тексту казки про її головного героя?
2. Складання анкети-характеристики Хлопчика-зірки( Ім'я, батьки, освіта, вміння, портрет до змін, портрет після змін, характер у дитинстві, характер після змін).
3. Повідомлення учня про значення слова «зірка» у творі.
(Зірка - небесне тіло; зірка-геометрична фігура; зірка — знаменитість; провідна зоря; зіркова хвороба; зірка-морська тварина; зірка на пагонах військових і т. д.)
4. Складання схеми методом гронування.
Хлопчик-зірка-- «Стрункий, немов квітка в полі»
------- «Золоті кучер - як пелюстки нарциса»
-------- «Губи -як пелюстки червоної троянди
5. Бесіда.
-  З чим порівнює автор Хлопчика-зірку?
-  Як ви думаєте, чому хлопчик порівнюється саме з квіткою?(Квітка - символ краси)
- З якими саме квітками порівнюється хлопчик і чому? (Троянда - любов. Фіалка -ніжність, доброта. Нарцис - себелюбство, самозакоханість).
6. Робота з коментарем підручнику (Легенда про Нарциса).
7. З'ясування символічного змісту казки. Словникова робота.
Символ(від гр. «умовний знак», «натяк») - предметний або словесний знак, який в алегоричній формі виражає сутність певного явища.
-         Чи розкриває назва казки її зміст?
-         Як ви можете пояснити безумовно символічне значення назви твору «Хлопчик-зірка»?(назва може натякати на «зіркову» хворобу хлопчика, його зухвалість і зверхність до інших; на його красиву зіркову зовнішність і внутрішню порожнечу; на те, що він , як і зірки, холодний у ставленні до людей.)
8. Виконання творчого завдання. Усний твір - роздум «Що таке справжня краса?»
9. Словникова робота.
Спробуйте за допомогою слів-синонімів пояснити значення слова «конфлікт». (Суперечка, протиставлення, протистояння, протиріччя, зіткнення, боротьба. Зверніть увагу на тлумачення цього поняття у словнику.( Робота в зошиті)
Конфлікт - зіткнення в художньому творі протилежних явищ, подій, вчинків, персонажів, поглядів).
10.Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте, які конфлікти є у казці «Хлопчик-зірка»?(3овнішня краса хлопчика та потворність його внутрішнього світу; добро, яке розкривається через милосердя, любов до людей, безкорисливість; зло, що демонструється жорстокістю, себелюбством, зверхністю).
11.Робота з ілюстраціями.
-Як ви думаєте, що зображено на малюнку за допомогою образотворчого мистецтва? (Добро і зло)
-    Яким постає добро?(Світлим, радісним)
-    Яким є зло?(Колючим, безбарвним, темним).
-    Отже, у якому світі краще жити: світлому. Яскравому, радісному чи колючому, безбарвному, темному?
-    Як ви думаєте, від кого і від чого залежать навколишній світ, ваше життя?
12.Робота з епіграфом.
Прокоментуйте слова, взяті за епіграф.
Правильність ваших думок підтверджують слова автора казки: «Отак три роки блукав він по світу і ніде ніколи не зустрів ані любові, ані доброзичливості, ані милосердя; весь світ повівся з ним так само жорстоко,як він чинив у дні своєї гордині».
V. Підбиття підсумків уроку.
Учитель. Внутрішня краса, безперечно, важливіша. Можна бути гарним зовні, але якщо душа жорстока, то краса тільки відштовхує людей. І навпаки: можна бути негарним зовні. Але якщо душа добра і милосердна - ніхто цього не помітить. Як не помітили зайчик. Прокажений непривабливої зовнішності Хлопчика-зірки. Оскар Уайльд акцентує увагу на поєднанні краси зовнішньої і внутрішньої, адже недарма автор повертає героєві вроду тільки після його усвідомлення та спокути ним гріхів,тільки після здійснення Хлопчиком-зіркою добрих вчинків.
2. Інтерактивна вправа «Закінчіть речення».
-  Сьогодні на уроці я дізналася(дізнався)...
-  Найбільше мені запам'яталося...
-  Я зрозумів( зрозуміла), що важливіше...
VI.Домашнє завдання.

Скласти простий план казки.

Немає коментарів:

Дописати коментар