пʼятниця, 3 березня 2017 р.

ПОДОРОЖ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ СКРУДЖА У ЧАСІ ТА ПРОСТОРІ ЯК МОЖЛИВІСТЬ ОСЯГНУТИ СВОЄ ЖИТТЯ (за повістю Ч. Діккенса "Різдвяна пісня в прозі")

Гаврилівська загальноосвітня школа І –ІІІ ступенів






ПОДОРОЖ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ СКРУДЖА У ЧАСІ ТА ПРОСТОРІ ЯК МОЖЛИВІСТЬ ОСЯГНУТИ СВОЄ ЖИТТЯ (за повістю Ч. Діккенса "Різдвяна пісня в прозі")




                                                                  Конспект уроку
                                                                            із світової літератури
                                                      в 6 класі


                                                                                                      Учитель: Тополя О.В.







ПОДОРОЖ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ СКРУДЖА У ЧАСІ ТА ПРОСТОРІ ЯК МОЖЛИВІСТЬ ОСЯГНУТИ СВОЄ ЖИТТЯ (за повістю Ч. Діккенса "Різдвяна пісня в прозі")
Мета: підготувати учнів до сприйняття та розуміння змісту повісті, зорієнтувати їх у специфіці ідейного спрямування твору та його композиції; вчити аргументовано відповідати на запитання; розвивати образне мислення; виховувати гуманістичні ідеали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
       Обладнання: портрет Ч. Діккенса, ілюстрації до твору.
Епіграф:
Це радісні дні — дні милосердя і доброти, дні у всьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одні одному серця.
Ч. Діккенс
І. Підготовка до сприймання навчального матеріалу
1.  Слово вчителя.
Усі ми знаємо, що Різдвяні свята — це світлі й радісні дні, що дарують злагоду нашим душам. Недарма ще в XIX столітті Ч. Діккенс написав про Різдво.
2.  Робота з епіграфом до уроку.
3.   Інтерактивна технологія "Мікрофон".
— Що вам відомо про Різдво?
1 учень. Різдво — це одне з найвеличніших християнських свят.
2  учень. Це свято народження Ісуса Христа.
3  учень. У давнину це було свято Коляди — народження Сонця.
4   учень. Його святкували 22 грудня, якраз на зимове сонце­стояння, коли день починає довшати.
5  учень. За старим стилем свято починалося 25 грудня ввечері, а за новим — 6 січня ввечері.
• Учитель.
Різдво розпочинається в Україні у православних і греко-католиків 6 січня різдвяною вечерею, а у римо-католиків — 24 грудня. Отже, Різдво — це свято добра, милосердя, любові, бо Ісус Христос є символом любові та всепрощення. Кожна людина чекає від цього свята справжнього дива, бо душа потребує його. Для одних це може бути річ, про яку давно мріяв, для інших — зустріч із друзями, а для когось - зустріч із цікавою кни­гою. Саме така зустріч чекає на нас на сьогоднішньому уроці.
Наше завдання — розглянути зміст повісті  Ч Діккенса "Різдвя­на пісня в прозі". Для цього ми вирушимо в уявну подорож сто­рінками "Різдвяної пісні", разом із літературним героєм помандрує­мо у часі й просторі, допоможемо героєві осягнути власне життя і зробити певні висновки, а також розвиватимемо вміння висловлю­вати свої думки з приводу прочитаного, розвивати навички вираз­ного читання, творчу уяву, формувати гуманістичні ідеали — сумління, справедливість, милосердя.
II. Робота над темою уроку
          –  Отже, вирушаємо в уявну подорож сторінками "Різдвяної пісні в прозі".
Перша сторінка подорожі Скруджа
"Англія XIX століття. Лондон. Вечір напередодні Різдва"
1.   Рольова гра.
Скрудж. Що це ви все про святки та про святки? Багато вам користі від цих святок? Дурниці то все! Нісенітниця!
Учитель. Шановний пане! Даруйте, хто ви?
2.  Діти, ви знаєте цього пана?
Учні. Так, це містер Скрудж - жорстока і скупа людина, нега­тивний герой повісті Ч. Діккенса "Різдвяна пісня в прозі".
2.  Бесіда за прочитаним.
-       Як Ч. Діккенс характеризує Скруджа у творі? Підтвердьте цитатою з тексту.
-       Чи любив він святкувати Різдво?
-       Як він називав це свято? (Дурницею, несерйозною справою.)
-       Як до нього ставилися бідняки Лондона? А як він ставився до них? (Не любив бідняків, а вони його боялися.)
Учитель. Ми вже говорили, що у Святвечір можуть відбувати­ся різні дива. (Лунає дзвін різдвяних дзвіночків.)
-       Що це за звук? Звідкіля він?
-       Коли і за яких умов почув його Скрудж? (Звук дзвіночків він почув удома, сидячи у своєму кріслі, а згодом у кімнаті з'явився при­вид його компаньйона Марлея.)
3.  Рольова гра.
Розповідь від імені Марлея про те, з якою метою він з'явив­ся в кімнаті Скруджа. ("Це я, Марлей, твій компаньйон, Скрудже, це я, Яков Марлей, говорю тобі, що у людини не повинна душа бути замкнена, треба, щоб вона зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших. Коли не робила цього за життя, то мусить спокутувати це по смерті. Вона засуджена тинятися по світі і бачити те, до чого вона вже не може долучитися. Я допомо­жу тобі змінитися. До тебе прийдуть три Духи. Без їхнього візи­ту матимеш таку долю, як я. Сподівайтеся першого з них завтра о першій ночі. Другого сподівайтеся на другу ніч в ту саму годину. Третій прийде на третю ніч з останнім дзвоном півночі".)
Друга сторінка подорожі Скруджа "До втрачення ідеалів минулого"
·     Бесіда.
-  Котрий із Духів з'явився першим? (Дух Минулого Різдва.)
-  Опишіть зовнішній вигляд гостя, який завітав до Скруджа першим.
-  Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва? (До школи.)
-  Кого герой там побачив? (Самого себе в дитинстві.)
-  Яким був Скрудж у дитинстві? (Бідним, забутим усіма хлоп­чиком.)

·        Складання "грона" "Скрудж у Минулому" (інтерактивна тех­нологія "Гронування").
·      Продовження бесіди.
-       Чи були в маленького Скруджа друзі? (Ні, його друзями були герої прочитаних книг.)
-       Коли герой побачив себе, такого самотнього в дитинстві, які почуття охопили його? Які слова вирвалися з уст? ("Бідне хлоп'я!" Його охопило почуття жалю. Згадав маленького хлопчика, якого образив напередодні Різдва і вперше пошкодував про це.)
-       Чи були у нього рідні? (Так, батько і сестра.)
-        Які стосунки були у нього із сестрою? (Батько завжди серди­тий, але подобрішав, дозволив синові повернутися зі школи додому, із сестрою наш герой товаришував.)
-       Ким для Скруджа була дівчина в жалобі? (Його коханою.)
-       Чому він так легко відмовився від неї? (Бо став багатим, а вона бідна, і у неї не було посагу.)
-       Яким було майбутнє його коханої? (Щасливим, мала любля­чого чоловіка, дітей.)
·      Робота в парі.
-       Простежити за текстом, як реагує наш герой на все побачене під час першої подорожі.
Третя сторінка подорожі
"У безглуздій самотній сучасності"
-       Другим завітав до Скруджа Дух Теперішнього Різдва.
·          Бесіда.
-       Що ми довідалися з тексту про цього Духа? (Учні зачиту­ють опис Духа.)
-       Із якою метою Дух завітав до старого? Як він про це говорить? (Щоб учити тебе. І хоче, щоби Скрудж скористався з його науки.)
-       Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва? (Як люди святкували Різдво і яке в них було ставлення до цього свята.)
-       Куди привів Скруджа Дух Теперішнього Різдва? (У сім'ю Скруджевого писаря Кретчита.)
-       Скільки осіб налічувала сім'я? Назвіть їх, (П'ятеро — мати, батько і троє дітей.)
-       Які страви були на їхньому святковому столі?
-       Які стосунки панували у цій сім'ї? Доведіть це текстом.
-       Спостерігаючи за святкуванням у родині Кретчитів, про що хотів дізнатися Скрудж? (Про долю сина писаря Тайні Тіма.)
-       Чи задовольнив Дух прохання Скруджа?
-       Що він сказав старому?
-       Як почувався Скрудж після цих слів? (Ще нижче нахилив голову і, тремтячи, опустив очі.)
-       Як святкує Різдво сім'я його племінника? (Виразне читання в особах від слів "Він сказав, що Різдво — дурниця" до слів "А я вважаю, що цілком пристойно".)
-       Як ставляться до Скруджа в цій сім'ї? (Племінник жаліє дядька за те, що той не визнає Різдва.) Як змінюється настрій героя, коли він спостерігає за сім'єю племінника під час Святвечора? ("Серце його все м'якшало та м'як­шало, втручався у забаву, цікавиться всім, що діялося навкруги".)
-       Чи був Дух Теперішнього Різдва задоволений змінами, що поступово відбувалися зі Скруджем? ("...був втішений з такого Скруджевого настрою.. " )
Четверта сторінка подорожі
"До можливого майбутнього"
1)    Із якою метою Скруджа відвідує Дух Майбутнього Різдва? (Щоб показати тіні тих подій, що мають статися.)
2)    Опишіть цього Духа. (Учні зачитують опис Духа.)
3)    Що відчуває Скрудж, побачивши Духа Майбутнього Різдва? (Злякався: "Боюся тебе більше, ніж других духів...")
•     Прийом "Гронування".
-       Спираючись на інтерактивну технологію "Гронування", дай­те відповіді на запитання:
-       Що почув наш герой про себе? (Нічого втішного.)
-       Чи є хоч одна людина, яка за ним сумує? (Ні)
-       Які видива Духа Майбутнього Різдва дуже налякали Скруд­жа? (Цвинтар, могила, надгробний камінь із його прізвищем.)
-       Чи є люди, які радіють його смерті? (Так, сім'я боржника.)
·    Виразне читання в особах.
Уривок від слів "Духу, - скрикнув Скрудж" до слів "З цього могильного каменя".
-       Який урок виніс наш герой із побаченого? (Учні зачитують цитату "Я шануватиму в своєму серці Різдво і думатиму про нього цілий рік! Я спонукаю минуле теперішнім і майбутнім. Усі три Духи будуть завжди зі мною. Я не забуду їхньої науки. О, скажи мені, що я можу стерти запис з цього могильного каменю".)
І, нарешті, перегортаємо останню сторінку нашої подорожі "Пере­родження Скруджа". Наш герой прокидається зовсім іншою людиною.
·        Гроно "Переродження Скруджа".
Спираючись на гроно "Переродження Скруджа", дайте відповіді на запитання:
-           Як Скрудж спокутує Минуле Теперішнім і Майбутнім?
-           Чи змінилося його ставлення до Різдва, до людей, що його оточували? (Змінюється, визнає це свято, святкує його, допомагає бідним.)
            ІІІ. Підбиття підсумків уроку
• Учитель.
-       Ось добігла кінця наша подорож. Справді, у неї казкове за­вершення. Всі щасливі й Скрудж також. Хоча в житті таких казко­вих перетворень, на жаль, не буває, але письменникові так хотілося, щоб усі черстві серця та душі вмить, за велінням різдвяних чарів, перетворилися на добрі й чуйні. Він вірив у любов і милосердя. А ми з вами завдяки доброму генієві письменника тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щедрій людині відкриті істинні радощі буття.
1.     Виписати цитати для характеристики образу Скруджа.
2.     Знайти в тлумачному словнику слово "деградація", виписати його значення та дібрати цитати для характеристики образу Скруджа.
3.     Написати твір-роздум на тему "Я серед людей".

Немає коментарів:

Дописати коментар